Samenwerkingsverbanden

Het succes van een Brede school staat of valt met samenwerking van ketenpartners (kennisbank huisvesting kinderopvang, z.j.). Zonder gezamenlijke visie en een goede afstemming heeft de Brede school onvoldoende meerwaarde. Het is daarom van groot belang de wijze van samenwerking vorm te geven voordat wordt gestart met de vertaling naar huisvesting.

Het onderwijs is dé kernpartner binnen de brede school. Scholen richten zich in eerste instantie op hun kerntaak: goed onderwijs geven (Broekhof, van der Grinten, Hoogeveen, Studulski & Walraven, 2007). Maar daarnaast richten scholen zich steeds meer op hun maatschappelijke functie, zoals het bevorderen van burgerschapscompetenties bij kinderen, het ondersteunen van ouders of het bevorderen van de sociale cohesie in de wijk. Scholen kunnen dit niet alleen en werken daarom samen met andere partijen. Sommige scholen twijfelen aanvankelijk aan de meerwaarde van de brede school voor de eigen organisatie. Ze zijn bang dat de brede school alleen maar extra werk met zich mee brengt. Gaandeweg blijkt meestal het tegendeel: de school kan zich beter richten op de kerntaken en profiteert van het ruimere aanbod voor kinderen en hun ouders.           

Naast onderwijs zijn er belangrijke andere gebieden in de brede school. De brede school bestaat uit minimaal één school en partners van minimaal twee andere disciplines  (Broekhof, et al., 2007). De disciplines zijn: welzijn, opvang, zorg, cultuur en sport.
Soorten instellingen op deze gebieden waaraan gedacht kan worden zijn:
Welzijn: wijkcentrum en jongeren werk.
Opvang: peuterspeelzaal, kinderopvang en buitenschoolse opvang.
Zorg: Buurtnetwerk, GGD, consultatiebureau, opvoedingsondersteuning en maatschappelijk werk.
Cultuur: Bibliotheek, muziekschool en kunstencentrum.
Sport: Sportverenigingen, sport & recreatie.

Doordat al deze verschillende disciplines samenwerken binnen de brede school verloopt de communicatie goed. Zo verloopt de overgang van de peuterspeelzaal naar de basisschool automatisch. Omdat alle instellingen binnen de brede school samenwerken, kan er ook op een goede manier informatie uitgewisseld worden over de kinderen op school. Dit komt de hulpverlening aan het kind en de ouders ten goede.

De uitwisseling van informatie bij de instellingen en de voordelen hiervan komen duidelijk naar voren bij een spiloverleg. Als de maatschappelijk werker en het zorgteam niet verder komen met een casus kan er een spiloverleg worden ingelast. Alle instellingen binnen de brede school en waarmee de brede school samenwerkt worden ingelicht. De instellingen die zich geroepen voelen, oftewel ook zorg dragen over een casus, kunnen aanschuiven bij het spiloverleg. Op deze manier kan er zo goed mogelijk hulp verleend worden.

De maatschappelijk werker op een brede school kan een kind ook doorverwijzen naar hulp bij instellingen buiten de brede school. De maatschappelijk werker dient hier als overbrugging naar de juiste hulp.

Maak jouw eigen website met JouwWeb